Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς / The Seed of the Sacred Fig
Ιράν (2024) | Διάρκεια: 168’ | Σκηνοθεσία: Μοχαμάντ Ρασούλοφ | Πρωταγωνιστούν: Μίσαγκ Ζάρεχ, Σοχίλα Γκολεστάνι, Σέταρεχ Μαλέκι
Ο Ιμάν, ένας οικογενειάρχης με φιλήσυχο προφίλ, διορίζεται ανακριτής στο επαναστατικό δικαστήριο της Τεχεράνης. Η νέα του θέση συνοδεύεται από οικονομικά οφέλη και καλύτερη στέγαση για την οικογένειά του – ένα βήμα προς την κοινωνική άνοδο. Όταν όμως ξεσπούν αντικαθεστωτικές διαδηλώσεις, ανακαλύπτει ότι δεν επελέγη για τις νομικές του ικανότητες, αλλά ως ένα πιόνι πρόθυμο να υπογράφει καταδίκες που του επιβάλλονται άνωθεν.
📃Ο Ρασούλοφ, με τόλμη και παρρησία, σκηνοθετεί μια αιχμηρή καταγγελία απέναντι στη συστηματική φίμωση της ελευθερίας από μια σκληρή πατριαρχική μηχανή εξουσίας. Παράλληλα, φωτίζει την παράλληλη ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που αψηφά τις επιταγές της παραδοσιακής οικογένειας, προκαλώντας εσωτερικές εκρήξεις και απογυμνώνοντας τα εύθραυστα θεμέλια μιας καταπιεστικής κοινωνίας. Μπορεί οι αφηγηματικές μεταβάσεις να είναι ενίοτε απότομες, όμως υπηρετούν την ένταση ενός κόσμου που βράζει σιωπηλά — ώσπου να ξεσπάσει.
📍Η δημιουργία της ταινίας υπήρξε πράξη αντίστασης από μόνη της. Ο Ρασούλοφ είχε ήδη ξεκινήσει τα γυρίσματα όταν ενημερώθηκε πως καταδικάστηκε ξανά από το ιρανικό καθεστώς. Με περιορισμένο χρόνο, ολοκλήρωσε στα κρυφά το σενάριο — εν μέρει βασισμένο στις ίδιες τις κατηγορίες που του απαγγέλθηκαν. Έχοντας ήδη περάσει από τη φυλακή κατά τη διάρκεια της πανδημίας για άλλη «επινοημένη» υπόθεση, ο σκηνοθέτης δεν δίστασε να κινητοποιήσει γνωστούς και άγνωστους, ακόμη και πρώην συγκρατούμενούς του. Το κινηματογραφημένο υλικό φυγαδεύτηκε στη Γερμανία, όπου και μοντάρανε την ταινία σύμφωνα με τις οδηγίες του. Ο ίδιος, μετά από 28 ημέρες διαφυγής, κατάφερε να περάσει τα σύνορα και να φτάσει στο Βερολίνο μαζί με την οικογένειά του.
🏆 Η ταινία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, όπου απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, κερδίζοντας λαμπρές κριτικές και ενισχύοντας τη φωνή των Ιρανών καλλιτεχνών που συνεχίζουν να δημιουργούν μέσα σε καθεστώς τρόμου και λογοκρισίας.
Δείτε ακόμη:
- Cine "Πετρούπολις" - Καλοκαίρι 2025
- "Η καθώσπρέπει κοινωνία καταστρέφει την ψυχή" - Poor Things | EDITORIAL
- Περασμένες Ζωές της Σελίν Σονγκ | EDITORIAL
- «Τα Μαθήματα της Μπλάγκα» του Στέφαν Κομαντάρεφ | EDITORIAL
- "Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα" του Άρη Δόριζα | EDITORIAL
- Στο Γραφείο Καθηγητών του Ιλκέρ Τσατάκ | EDITORIAL
- Είναι οι «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι...» Οι δικοί μας ήρωες! | EDITORIAL
- Το Μπλε Καφτάνι της Μαριάμ Τουζανί | EDITORIAL
- "The Whale" του Ντάρεν Αρονόφσκι | EDITORIAL
- Πίσω από τις Θημωνιές | EDITORIAL
- "Μαύρος Κότσυφας, Μαύρο Βατόμουρο" της Ελένε Ναβεριάνι | EDITORIAL
- Τα πνεύματα του Ινισέριν του Μάρτιν ΜακΝτόνα | EDITORIAL
- "Με αξιοπρέπεια" του Δημήτρη Κατσιμίρη
- "Τέρμα τα ψέματα" - The Batman | EDITORIAL
- «Io Capitano» του Ματέο Γκαρόνε | EDITORIAL
- Οι ταινίες μου: Requiem for a Dream | EDITORIAL
- Οι ταινίες μου: Bram Stoker’s Dracula | EDITORIAL
- «Η Αρπαγή» της Ιρίς Καλτενμπάκ | EDITORIAL