Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2024

"Η καθώσπρέπει κοινωνία καταστρέφει την ψυχή" - Poor Things | EDITORIAL

Το "Poor Things" του Γιώργου Λάνθιμου είναι μια προσαρμογή του μυθιστορήματος του Alasdair Gray του 1992, από το σεναριογράφο του "The Favourite" Tony McNamara, με σκοτεινό και διασκεδαστικό χιούμορ. Μια αψεγάδιαστη ταινία, ένα "λανθιμικό" αριστούργημα, αρκετά προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.

"Why keep it in my mouth if it is revolting?"

Η απίστευτη ιστορία της Bella Baxter, μιας νεαρής γυναίκας που ανασταίνεται χάρη στον ιδιοφυή και αντισυμβατικό επιστήμονα Δρ. Godwin Baxter (Willem Dafoe). Υπό την προστασία του Baxter, η Bella ανυπομονεί να μάθει. Διψασμένη από την εμπειρία που στερείται, η Bella το σκάει με τον Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), έναν ικανό και με αμβλυμμένη ηθική δικηγόρο, σε μια περιπέτεια περιπλάνησης σε όλες τις ηπείρους. Απελευθερωμένη από τις προκαταλήψεις και τα στεγανά της εποχής της, η Bella αποφασιστικά επιδιώκει να δώσει τη μάχη της για την ισότητα και την ελευθερία.

Σε αυτό το σουρεαλιστικό, φεμινιστικό παραμύθι, οι άντρες της ζωής της, βλέπουν την Bella ως κάτι που πρέπει να κατέχεται και να ελέγχεται και αντιπροσωπεύουν διαφορετικές εκφράσεις αρρενωπότητας: Ο πληρεξούσιος πατέρας/δημιουργός της, ως άλλος Ντον Λόπε/Φρανκενστάιν, Godwin, ένας τρελός επιστήμονας με βίαιες ουλές σε όλο του το πρόσωπό από την παιδική του ηλικία ως αντικείμενο δοκιμής για τον πατέρα του, τον οποίο η Bella αναφέρει ως "Θεό"(God),  θέλει να την κρύψει μακριά από τον κόσμο και τους πιθανούς κινδύνους. Ο τρομοκρατημένος μαθητής του Max McCandles (Ramy Youssef), που επιστρατεύτηκε για να μελετήσει τη Bella, θέλει να την κάνει γυναίκα του. Και ο δανδής δικηγόρος Duncan Wedderburn,  ο πρώτος της εραστής, βλέπει μια σεξουαλική κούκλα, τόσο άγρια και περιπετειώδη όσο αυτός, έτοιμη να αποδράσει από την καθωσπρέπει κοινωνία της εποχής, που όπως αναφέρεται σε πολλά σημεία της ταινίας «είναι βαρετή και καταστρέφει την ψυχή». Όλοι υποθέτουν ότι η Bella δεν θα είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα. Και όλοι κάνουν λάθος!

"If I know the world, I can improve."

 

Η Bella κινείται σαν κούκλα που δεν έχει καταλάβει ακόμα ότι έχει αρθρώσεις και μιλάει με ημιτελείς, παιδικές προτάσεις. Όχι τόσο σαν ένα μικρό παιδί, αλλά σαν μαριονέτα. Και η Bella εξελίσσεται γρήγορα. Μαθαίνει να περπατάει και να μιλάει, να σκέφτεται, να αυνανίζεται, να χορεύει, να διαβάζει και να φιλοσοφεί για τις ανισότητες της κοινωνίας, τα θέματα της πατριαρχίας και της γυναικείας καταπίεσης, των ανθρώπινων σχέσεων, της σεξουαλικής απελευθέρωσης. Δεν της περνάει από το μυαλό να μην κάνει, ή να μην πει, ακριβώς αυτό που της αρέσει ή σκέφτεται. Και η εξέλιξή της είναι κατάλληλα ακατάστατη. Ξεκινάει μια οδύσσεια εξερεύνησης της ταυτότητάς της, πηγαίνοντάς την στην Πορτογαλία, την Αλεξάνδρεια και το Παρίσι. Έρχεται αντιμέτωπη με την κυνικότητα και τη βαναυσότητα της κοινωνίας, ανακαλύπτει την "ιδιόμορφη ασθένεια" του χρήματος και προσπαθεί να μάθει τον κόσμο. 

"Πρέπει να ζήσουμε τα πάντα, όχι μόνο τα καλά, αλλά την υποβάθμιση, τη φρίκη, τη θλίψη… Τότε μπορούμε να γνωρίσουμε τον κόσμο. Και όταν γνωρίζουμε τον κόσμο, ο κόσμος είναι δικός μας."

"We’re our own means of production."
Είναι ένας βικτωριανός εφιάλτης ή άλλες στιγμές ένα όνειρο, αναμφίβολα όμως είναι μια από τις πιο πολυτελείς οπτικές απολαύσεις της χρονιάς, με την Emma Stone στην πιο πλούσια και ενδιαφέρουσα ερμηνεία της.

"I have adventured it and found nothing but sugar and violence. It is most charming." 

 

Ο Λάνθιμος χρησιμοποιεί ξανά τον φακό fisheye, όπως και στο "The Favourite" για να μας βάλει σκόπιμα σε αυτόν τον αποπροσανατολιστικό κόσμο. Οι υπέροχες εικόνες αλλάζουν από το ασπρόμαυρο, σε μια εξωπραγματική παλέτα χρωμάτων, που ανθίζει ακριβώς καθώς επεκτείνεται και η κοινωνική και πνευματική παλέτα της Bella. Η οπτική της είναι ένα ονειρικό τοπίο, με ψυχεδελικούς ουρανούς. Ωστόσο, ο Λάνθιμος πάλι με κάποιο τρόπο βρίσκει μια παράλογη γραμμή για να εστιάσει στην ουσία, δείχνοντας την αγάπη του προς το γυναικείο φύλο σε μια ανορθόδοξη περιπέτεια ενηλικίωσης, και δίνει στη Bella την ανεξαρτησία της και μαζί με αυτό, ένα αίσιο τέλος.
Η ταινία βραβεύτηκε με Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας, έχει ήδη 7 υποψηφιότητες για Χρυσές Σφαίρες και όσο για τα Όσκαρ, αναμένουμε να έχει τη δυναμική που της αξίζει.

"It is your body, Bella Baxter. Yours to use freely."

 

Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ (2023) | Διάρκεια: 141' | Παραγωγή: Εντ Γκίνεϊ, Αντριου Λόου, Γιώργος Λάνθιμος, Εμα Στόουν | Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος | Σενάριο: Τόνι ΜακΝαμάρα | Φωτογραφία: Ρόμπι Ράιαν | Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης | Μουσική: Τζέρσκιν Φέντριξ | Πρωταγωνιστούν: Εμα Στόουν, Γουίλεμ Νταφόε, Μαρκ Ράφαλο, Ραμί Γιουσέφ

-------------------------------------------------------------------------------------

Αφροδίτη Παπαδάκη
Μένει στην Πετρούπολη και είναι μέλος της Κινηματογραφικής Λέσχης από το 2011. Ασχολείται με τα οικονομικά και το χορό. Στον ελεύθερο χρόνο της κάνει γιόγκα, διαβάζει βιβλία και βλέπει πολλές ταινίες και ξένες σειρές.
Instagram: @alpha.pi






Δείτε ακόμη:

 


Κινηματογραφική Λέσχη Πετρούπολης dimos petroupolis petroupoli.gov.gr pkdp.gr σινέ πετρούπολις Δήμος Πετρούπολης Θερινός Κινηματογράφος Πετρούπολης δημοτικός κινηματογράφος πετρούπολης Θερινό Σινεμά Πετρούπολης Πνευματικό Κέντρο Πετρούπολης πολιτιστικό κέντρο πετρούπολης πρόγραμμα 2017 editorial άρθρα Κινηματοθέατρο Πετρούπολις Ελεύθερη είσοδος παιδική ταινία πρόγραμμα 2018 όσκαρ πρόγραμμα 2019 ελληνική ταινία cinelesxi_petroupolis Petroupoli Πετρούπολη καλοκαίρι 2022 Ταινίες Ινστιτούτο Θερβάντες Σινεμά Πετρούπολη καλοκαίρι 2018 πρόγραμμα 2020 καλοκαίρι 2019 καλοκαίρι 2021 Ισπανική πρεσβεία καλοκαίρι 2020 καλοκαίρι 2023 κωμωδία Πρεσβεία Αργεντινής Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης γαλλική ταινία καλοκαίρι 2024 ισπανική ταινία πρεσβεία βενεζουέλας Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών ιταλική ταινία χειμώνας 2019-2020 Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας ιρανική πρεσβεία Πρεσβεία Νορβηγίας ιρανική ταινία Απρίλιος 2019 Ιούνιος 2023 πρόγραμμα 2021 Ιανουάριος 2024 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Μάρτιος 2024 Πρεσβεία Ουρουγουάης πρεσβεία Ισημερινού