Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023

"The Whale" του Ντάρεν Αρονόφσκι | EDITORIAL

Αλήθειες που δεν ειπώθηκαν ποτέ. Έρωτας απαγορευμένος, καταστροφικός, αλλά αληθινός. Ενοχές που βρίσκουν τα καταφύγιά τους στον φαύλο κύκλο της εξάρτησης, όπου για λίγο ξαποσταίνουν για να ορμήξουν ξανά με ακόμη μεγαλύτερο μένος  χωρίς ίχνος συμπόνιας. Το θηρίο μέσα μας που αναζητά τρόπους διαφυγής  και που αρνούμαστε να το φέρουμε στο φως προσπαθώντας μια ζωή να το κρύψουμε αντιμετωπίζοντας το σαν εχθρό. Είναι όμως αυτός ο εχθρός; Ή είναι η υποκρισία μας που το τροφοδοτεί που το θρέφει και που το μετατρέπει σε άμυνα; Μία άμυνα  που μας προκαλεί όλο και πιο πολύ  να την εξολοθρεύσουμε; Μία μανία καταδιωκτική που συνοδεύεται από βίαια ξεσπάσματα, διάχυτη οργή, μίσος και προσβολές;
Το "κήτος" στο οποίο έχει μεταμορφώσει τον εαυτό του ο Τσάρλι, αρχίζει να  ξεδιπλώνεται, αρχίζει να αποδομείται σιγά σιγά και πλέον δεν βλέπουμε αυτό, αλλά όλα τα κρυμμένα της ζωής του που φοβόταν να αποκαλύψει. Ένας φόβος αυτοκαταστροφικός που τον κρατούσε απομονωμένο στα πάθη και τη μοναξιά του. Και καθώς εμείς αποκαλύπτουμε τη μεγάλη καρδιά που έχει βρει τον χώρο της στο τεράστιο αρρωστημένο σώμα του Τσάρλι, ταυτόχρονα  μας αποκαλύπτονται οι μεταμφιέσεις που ενδύονται τα πρόσωπα που τον περιβάλλουν. Και πλέον δεν μας σοκάρει η σωματική κατάσταση του ήρωά μας, από κάποιο σημείο και ύστερα δεν την παρατηρούμε καν , αλλά μας σοκάρει  το κοινωνικοπολιτικό τέρας που υπάρχει στους κόλπους μιας δομημένης κοινωνίας που υποσκάπτει  την όποια έκφραση ελευθερίας, που διαπαιδαγωγεί με όρους συμμόρφωσης και όπου βρίσκουν γόνιμο έδαφος καλλιέργειας, η αδιαφορία, η  υποκρισία, η καταπίεση, η απόκρυψη,  ο εγωισμός, το ερμητικό κλείσιμο στους εαυτούς μας και που οι όποιες προσπάθειες αποδέσμευσης από όλα αυτά μοιάζουν σαν αντισυστημικές κραυγές που ταράζουν την κανονικότητα της υποκρισίας. Αυτές τις κραυγές ο Τσάρλι προσπαθεί να διασώσει και να τους δώσει τη μορφή λέξεων, προσπαθώντας να ανοίξει έναν δίαυλο επικοινωνίας που θα αποτελέσει και τη λύτρωση του καθενός. 
Ο υπέρβαρος καθηγητής δεν έχει καμία διάθεση να απαλλαγεί από το βάρος του και τις βουλιμικές του συνήθειες. Έχει επιλέξει να αποσυρθεί από τη ζωή καταδικάζοντας τον εαυτό να  ζει εγκλωβισμένος στα 300 κιλά, μη μπορώντας να αποδράσει από αυτά,  μη μπορώντας να σταματήσει τον κατήφορο της εξάρτησής του από το φαγητό,ίσως και γιατί δεν μπορεί να νοηματοδοτήσει την οποιαδήποτε απόπειρα απεξάρτησης  σε ένα προσωπικό επίπεδο, ίσως και γιατί έχει αποφασίσει να εγκαταλείψει τα εγκόσμια  τιμωρώντας τον ίδιο του τον εαυτό για την πορεία της ζωής του. Θα μπορούσε να είναι μία καταθλιπτική ταινία εάν παρακολουθούσαμε τον ήρωα, απλά να καταστρέφεται . Όμως δεν είναι αυτό. Βασισμένο στο θεατρικό έργο του Σάμιουελ Ντ. Χάντερ και διασκευασμένο σε κινηματογραφικό σενάριο από τον ίδιο τον συγγραφέα, ο Αρονόφσκι  αποδίδει με τον κινηματογραφικό του φακό τις διαστάσεις του θεατρικού δράματος προσεγγίζοντας στο μέγιστο την τραγική ουσία της ύπαρξης του ανθρώπου πίσω από τα 300 κιλά μέσα σε μία συμπαγή ενότητα δράσης, χώρου και χρόνου.
Ο Τσάρλι, ένας υπέρβαρος καθηγητής παραδίδει on line μαθήματα δημιουργικής γραφής στους φοιτητές ενός κολεγίου κρατώντας την κάμερά του κλειστή γιατί φοβάται να αποκαλύψει την αλήθεια της κατάστασής του στους φοιτητές, γιατί φοβάται αυτό που θα αντικρίσει στα βλέμματά τους όταν θα δουν την κατάστασή του. Αυτό που προσπαθεί να κάνει καθ’ όλη τη διάρκεια των μαθημάτων είναι να εκμαιεύσει αλήθειες από τους φοιτητές του.
Στον κόσμο του Τσάρλι, η δημιουργικότητα της γραφής , της σκέψης ορμάται από τις βασικές απλές αλήθειες που φοβόμαστε να αποδεχτούμε και φοβόμαστε να αποκαλύψουμε και στους άλλους. Η έννοια της αποδοχής φιλτράρεται μέσα από την αποδοχή του ίδιου μας του εαυτού. Πόσο αποφασισμένοι είμαστε να αποδεχτούμε τις δικές μας αλήθειες που δεν τολμάμε να αποκαλύψουμε και τις πνίγουμε πίσω από τις δικές μας εξαρτήσεις, πίσω από τις δικές μας βαυκαλιστικές συνήθειες; Και πόσο έτοιμοι είμαστε να αντικρίσουμε αυτές τις αλήθειες στις ζωές των άλλων δημιουργώντας εκείνες τις σχέσεις που θα λειτουργήσουν λυτρωτικά και απελευθερωτικά για όλους μας;
Μια κόρη, μια πρώην σύζυγος, ένας πρώην εραστής, μία φίλη και ένας ιεροκήρυκας  συναντιούνται στο σαλόνι του Τσάρλι, τον χώρο όπου το προσωπικό δράμα του καθενός ξεδιπλώνεται μέσα από τις συγκρούσεις που τις προκαλεί  συνειδητά πλέον ο Τσάρλι.  Και είναι ο ίδιος ο Τσάρλι ο από μηχανής θεός  του δράματος που δίνει τη λύση στην αποδραματοποίηση των μπλεγμένων ζωών όπου ο καθένας πλέον συνειδητοποιεί τον ρόλο, τις ευθύνες του και κυρίως τα εμπόδια που τον κρατούσαν  δέσμιο και που τον οδηγούσαν στην αναπαραγωγή μιας καταστροφής που συμπαρέσυρε όλους όσους βρισκόταν  στο πεδίο του. Μιας αθέατης καταστροφής που έχει το θάρρος να φωτίσει ο Τσάρλι, ανοίγοντας  δρόμους ,προοπτικές και βοηθώντας τους γύρω του  να κατανοήσουν ότι το αληθινό νοιάξιμο προς τον άλλον είναι ίσως η μόνη πυξίδα που οδηγεί στην ουσιαστική αυτοπραγμάτωσή μας , αυτή που μας δίνει τα φτερά για να μπορέσουμε να απεγκλωβιστούμε και να συνυπάρξουμε σε κόσμους που πλέον ορίζονται από την ουσιαστική και αυθεντική μας δημιουργικότητα. Μια δημιουργικότητα που διαχέεται, πυροδοτώντας και ανασύροντας ό,τι όμορφο και αληθινό υπάρχει στον πυρήνα της ατομικής ύπαρξης του καθενός μας.
Κι αν δεν κερδίσει το όσκαρ ο Μπρένταν Φρέιζερ, το έχει κερδίσει στη συνείδησή μας. Και είναι  ίσως το ωραιότερο βραβείο του κάθε ηθοποιού, του κάθε δημιουργού.  
--------------------------------
Καλλίτσα Βλάχου
Μέλος της Κινηματογραφικής Λέσχης Πετρούπολης. Είναι εκπαιδευτικός. Τον ελεύθερο χρόνο της, διαβάζει, βλέπει ταινίες, και παρακολουθεί τα τεκταινόμενα που λαμβάνουν χώρα στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Τον υπόλοιπο ελάχιστο ελεύθερο χρόνο της, απλά προσπαθεί να διατηρεί την ψυχραιμία της...

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

Τετάρτη 8/2/2023 | Μάτα Χάρι

 

Ισπανία (2007) | Διάρκεια: 103' | Σενάριο: Iciar Bollain, Tatiana Rodriguez | Με τους: Najwa Nimri, Tristan Ulloa, Maria Vazquez
Η Ινές (Μαρία Βάθκεθ), η Εύα (Νάγια Νίμρι) και η Κάρμεν (Νούρια Γονθάλεθ) είναι ιδιωτικές ντετέκτιβ στη Μαδρίτη. Πραγματοποιούν έρευνα σε μία πολυεθνική εταιρεία αλλά ταυτοχρόνως πρέπει να αντιμετωπίσουν τις ίντριγκες και τα μυστικά των δικών τους σχέσεων. Η Εύα ανακαλύπτει κάτι αναπάντεχο σε σχέση με τον σύντροφό της Ινιάκι (Τριστάν Ουγιόα), η Ινές αντιμετωπίζει μια δύσκολη απόφαση που μπορεί να επηρεάσει τόσο τη δουλειά της όσο και τον Μανουέλ (Ντιέγο Μαρτίν), η Κάρμεν φαίνεται να μην δίνει σημασία στις δυσκολίες του γάμου της ενώ ερευνά τον γάμο του Σέρχιο (Αντόνιο ντε λα Τόρε). 
Τετάρτη 8/2/2023
Ώρα προβολής 20:00


Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023

Τετάρτη 1/2/2023 | Αφιέρωμα σε μικρομηκάδες γιατί...έτσι μας αρέσει!

Για 8η χρονιά το Αφιέρωμα της Κινηματογραφικής Λέσχης Πετρούπολης στους μικρομηκάδες είναι στην πόλη μας, παρέα με σκηνοθέτες, ηθοποιούς, παραγωγούς κι όλους εσάς για να απολαύσουμε ενδιαφέρουσες ταινίες μικρού μήκους. Θα απολάυσουμε 4 υπέροχες ταινίες την Τετάρτη 1/2/2023 και θα μιλήσουμε γι’ αυτές στο τέλος της προβολής με τους συντελεστές.
Τετάρτη 1/2/2023
Ώρα προβολής 20:00

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2023

Πέμπτη 26/1/2023 | Το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Αλεξάνδρειας ταξιδεύει στην Πετρούπολη


Το Project:
Το Φεστιβάλ Αλεξάνδρειας "ταξιδεύει" 
Για 5η συνεχόμενη χρονιά το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αλεξάνδρειας, ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ στην Ελλάδα και τον κόσμο. Το πρόγραμμα του ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ με βραβευμένες και επιλεγμένες ταινίες από το διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, αποτελεί μια πολυθεματική σύνθεση εξαιρετικών ταινιών με αιχμηρά, πρωτότυπα, ατμοσφαιρικά καρέ που γοητεύουν το κοινό, ενώ πλαισιώνουν την συνάντηση της τέχνης του κινηματογράφου με τα τρέχοντα κοινωνικά ζητήματα. Ο θεσμός του ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ στηρίζεται στην αγάπη μας για τον κινηματογράφο και την τέχνη αλλά και την ανάγκη να συνομιλήσουμε μέσω αυτού για τις αξίες και τις ανησυχίες μας για την τέχνη και τα ζητήματα της εποχής μας.
Η καρδιά του προγράμματος συντονίζεται με την αιχμή των εξελίξεων, θέτοντας στο επίκεντρο το θέμα του Περιβάλλοντος. Δεν θίγουμε απλά το ζήτημα του Περιβάλλοντος, αλλάξαμε τη λειτουργία του φεστιβάλ με συνέπεια για την καθιέρωση μόνιμων πρακτικών που εναρμονίζονται με τις πρακτικές αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης.
Το Φεστιβάλ Αλεξάνδρειας διανέμεται για προβολή σε κινηματογραφικές λέσχες, συλλόγους και οργανισμούς τηρώντας πάντα τους όρους και τις προϋποθέσεις για την διασφάλιση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών. 
Ταινίες
1. Store Policy /16:58 /France /dir.Sarah Arnold
ΒΡΑΒΕΙΟ  καλύτερης  διεθνούς  ταινίας, ΒΡΑΒΕΙΟ  κοινού
Η Lea εργάζεται σε ένα άδειο και κρύο περιβάλλον, Σύντομα θα ανακαλύψει την υποκείμενη βία του εργασιακού χώρου.
2. Painting By Numbers /04:23 /Australia /dir.Radheya Jegatheva
Η συνάντηση ενός παιδιού με κλασικά αριστουργήματα
ζωγραφικής πυροδοτεί μια συγκρουσιακή έμπνευση.
3. The Request /14:58 /Iran /dir.Mahyar Shahmoradi
Ένας άνδρας φροντίζει τον άρρωστο πατέρα του έως ότου
προκύψει ένα ηθικό δίλημμα.
4. Fairyocious /13:21 /France /dir.Fabien Ara
ΒΡΑΒΕΙΟ πρωτότυπου σεναρίου
Ο 8χρονος γιος της Alma θέλει να ντύνεται σα νεράιδα για να πηγαίνει στο σχολείο.
5. T'embrasser sur le miel /19:40 /France /dir.Khalil Cherti 
Ο Siwan μένει κάπου στη Συρία. Η Rawad μένει κάπου αλλού στη Συρία. Παρά το χάος, αποφασίζουν να επικοινωνήσουν μέσα από βίντεο.
6. Now that Spring is Here /05:10 /Greece /dir.Christina Garbi 
ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ
Σε μια αστική παράλια η Κ. βλέπει το ηλιοβασίλεμα όταν ένας περίεργος επισκέπτης την πλησιάζει, Μια ταινία χωρίς λέξεις για τους ανθρώπους που ψάχνουν συνεχώς κάτι.
7. 2030 /08:22 /France /dir.Pierre Dugowson
ΒΡΑΒΕΙΟ καλύτερης περιβαλλοντικής ταινίας 
Νοέμβριος 2030,και μέσα στην τάξη η θερμοκρασία αγγίζει τους 48°C, είναι αδύνατον να γίνει μάθημα.
8. In the room /13:47 /Greece /dir.Yeorgia M. Sotirchou
ΒΡΑΒΕΙΟ  καλύτερης  Ελληνικής  ταινίας
Όταν ο θεός απουσιάζει, κάποιος πρέπει να πάρει τη θέση του.
9. Dont Give Up /04:47 /Sweden /dir.Janne Tavares
Τρεις γονείς σε κατάθλιψη λόγω της κλιματικής αλλαγής συναντούν χορευτές και μουσικούς, και μαθαίνουν την χαρά του να αναλαμβάνεις δράση.

Πέμπτη 26/1/2023
Ώρα προβολής 20:00

Κινηματογραφική Λέσχη Πετρούπολης dimos petroupolis petroupoli.gov.gr pkdp.gr σινέ πετρούπολις Δήμος Πετρούπολης Θερινός Κινηματογράφος Πετρούπολης δημοτικός κινηματογράφος πετρούπολης Θερινό Σινεμά Πετρούπολης Πνευματικό Κέντρο Πετρούπολης πολιτιστικό κέντρο πετρούπολης editorial άρθρα πρόγραμμα 2017 Κινηματοθέατρο Πετρούπολις Ελεύθερη είσοδος παιδική ταινία πρόγραμμα 2018 όσκαρ πρόγραμμα 2019 ελληνική ταινία cinelesxi_petroupolis Petroupoli Πετρούπολη καλοκαίρι 2022 Ταινίες Ινστιτούτο Θερβάντες Σινεμά Πετρούπολη καλοκαίρι 2018 πρόγραμμα 2020 καλοκαίρι 2019 καλοκαίρι 2021 Ισπανική πρεσβεία καλοκαίρι 2020 καλοκαίρι 2023 κωμωδία Πρεσβεία Αργεντινής Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης γαλλική ταινία καλοκαίρι 2024 Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών ισπανική ταινία πρεσβεία βενεζουέλας ιταλική ταινία καλοκαίρι 2025 χειμώνας 2019-2020 Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας ιρανική πρεσβεία πρόγραμμα 2025 Πρεσβεία Νορβηγίας ιρανική ταινία Απρίλιος 2019 Ιούνιος 2023 πρόγραμμα 2021 Ιανουάριος 2024 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Μάρτιος 2024 Πρεσβεία Ουρουγουάης πρεσβεία Ισημερινού