Ένα παροξυσμικό
όνειρο αναδύεται από τα βάθη της φιλμογραφίας του Κισλόφσκι και ξυπνά
τον καταδικασμένο Ιρανό σκηνοθέτη Σοχράμπ που, καθώς του απαγορεύεται να
γυρίζει ταινίες, περνά τις μέρες του σε ένα συνοικιακό καφέ. Το αίτημα,
ωστόσο, μιας νεαρής να παρουσιάσει την περφόρμανς της στο μαγαζί θα
σημάνει νέους μπελάδες, τόσο για τον ήδη ταλαιπωρημένο του γάμο όσο και
για τις τεταμένες σχέσεις του με τις αρχές που τον πιέζουν να δώσει
"ζουμερές' πληροφορίες αν θέλει να πέσει στα μαλακά. Μέσα από μια
ευφάνταση απόπειρα αυτοβιογραφίας, ο σκηνοθέτης μάς καλεί να δοκιμάσουμε
ένα νέο και αναμφίβολα ασυνήθιστο χαρμάνι του ιρανικού σινεμά,
αφήνοντας μια επίγευση σαρδόνιας στηλίτευσης του βαθιά οπισθοδρομικού
και ανελεύθερου καθεστώτος της πατρίδας του. Αθεράπευτα σινεφιλικό δράμα
δωματίου, με επίκεντρο έναν ήρωα ζεν και ασυμβίβαστο που παραπέμπει
στον Νάνι Μορέτι, και αιχμή του δόρατος το χιούμορ απέναντι σε ό,τι
είναι συστημικά παράλογο.
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ο
Ναβίντ Μιχαντούστ είναι ανεξάρτητος Ιρανός σκηνοθέτης. Ξεκίνησε την
επαγγελματική του δραστηριότητα το 1999 και μετρά περισσότερα από 20
χρόνια εμπειρίας στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, όπου
έχει εργαστεί ως σκηνοθέτης, βοηθός σκηνοθέτη και σεναριογράφος σε
διάφορες τηλεοπτικές σειρές και ταινίες.
💥Η Κινηματογραφική Λέσχη Πετρούπολης έχει εξασφαλίσει αποκλειστικά ένα ολιγόλεπτο βίντεο από την αδερφή του σκηνοθέτη που αφηγείται την ιστορία του, καθώς και ένα μήνυμα του ίδιου μέσα από τη φυλακή του Ιράν.
Ιορδανία, Σουηδία, Σαουδική Αραβία (2021) | Σκηνοθεσία/Σενάριο: Darin J. Sallam | Με τους: Karam Taher, Ashraf Barhom, Ali Suliman
Η ταινία, η οποία είναι εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα, περιστρέφεται γύρω από μια έφηβη που ονομάζεται Φάρχα που είδε σιωνιστές πολιτοφυλακές να σκοτώνουν την οικογένειά της κατά τη διάρκεια της Νάκμπα (Ημέρα της Καταστροφής). Η λέξη Νάκμπα κυριολεκτικά μεταφράζεται ως "Η Καταστροφή" και χρησιμοποιείται για να περιγράψει γεγονότα γύρω από την ίδρυση του Ισραήλ, όταν περισσότεροι από 700.000 Παλαιστίνιοι είτε εκδιώχθηκαν είτε εγκατέλειψαν τα σπίτια τους για να ανοίξουν τον δρόμο για το νέο κράτος. Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται επίσης για να περιγράψει τη βία κατά του παλαιστινιακού αραβικού πληθυσμού κατά την περίοδο της βρετανικής κυριαρχίας στην Παλαιστίνη, η οποία επεκτάθηκε από το 1917 έως το 1948.
Η ταινία Farha επαινείται κυρίως λόγω της ακριβούς απεικόνισης της βίας που βίωσαν οι Παλαιστίνιοι κατά τη δημιουργία του Ισραήλ το 1948.
Τετάρτη 17/01/2024
Ώρα προβολής 20:00
Είσοδος Ελεύθερη
Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει συζήτηση με εκλεκτούς φίλους από την Παλαιστινιακή Παροικία Ελλάδος.
Το ντοκιμαντέρ "Η Μητέρα του Σταθμού" της Κωστούλας Τωμαδάκη, ακολουθεί τη ζωή εκείνων των "αόρατων" γυναικών που ένα βράδυ πήραν το τρένο και έφυγαν μετανάστριες από τα φτωχά χωριά της Ελλάδας για Γερμανία τις δεκαετίες του '60 και του '70, αναζητώντας μία καλύτερη ζωή.
Η κάμερα ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής τις "αόρατες" γυναίκες που κουβάλησαν τις πίκρες και τις χαρές, την ιστορία τους, φωτίζοντας τα κίνητρα της μετανάστευσης, την ανάγκη και το όνειρο για έναν καλύτερο κόσμο. Οι αναμνήσεις, οι μαρτυρίες, συνδυάζονται με τα επίσημα αρχεία που μέχρι σήμερα δεν έχουν δει το φως, αλλά κυρίως τα προσωπικά αρχεία των γυναικών που από μόνα τους αποτελούν ιστορικό αρχείο ανεκτίμητου πλούτου για την ιστορία της ελληνικής μετανάστευσης.
Η Μητέρα του Σταθμού έκανε πρεμιέρα το 2022 ως υποψήφια για βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βομβάης. Έως σήμερα τo ντοκιμαντέρ έχει πάρει μέρος και έχει αποσπάσει βραβεία σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τετάρτη 10/01/2024
Ώρα προβολής 20:00
Είσοδος Ελεύθερη
Η σκηνοθέτης θα είναι μαζί μας και θα ακολουθήσει συζήτηση μετά την προβολή.
Το "Poor Things" του Γιώργου Λάνθιμου είναι μια προσαρμογή του
μυθιστορήματος του Alasdair Gray του 1992, από το σεναριογράφο του "The
Favourite" Tony McNamara, με σκοτεινό και διασκεδαστικό χιούμορ. Μια αψεγάδιαστη ταινία, ένα "λανθιμικό" αριστούργημα, αρκετά προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.
"Why keep it in my mouth if it is revolting?"
Η απίστευτη ιστορία της Bella Baxter, μιας νεαρής γυναίκας που ανασταίνεται
χάρη στον ιδιοφυή και αντισυμβατικό επιστήμονα Δρ. Godwin Baxter (Willem
Dafoe). Υπό την προστασία του Baxter, η Bella ανυπομονεί να μάθει. Διψασμένη
από την εμπειρία που στερείται, η Bella το σκάει με τον Duncan Wedderburn
(Mark Ruffalo), έναν ικανό και με αμβλυμμένη ηθική δικηγόρο, σε μια
περιπέτεια περιπλάνησης σε όλες τις ηπείρους. Απελευθερωμένη από τις
προκαταλήψεις και τα στεγανά της εποχής της, η Bella αποφασιστικά επιδιώκει
να δώσει τη μάχη της για την ισότητα και την ελευθερία.
Σε αυτό το σουρεαλιστικό, φεμινιστικό παραμύθι, οι άντρες της ζωής της, βλέπουν την Bella
ως κάτι που πρέπει να κατέχεται και να ελέγχεται και αντιπροσωπεύουν
διαφορετικές εκφράσεις αρρενωπότητας: Ο πληρεξούσιος πατέρας/δημιουργός της,
ως άλλος Ντον Λόπε/Φρανκενστάιν, Godwin, ένας τρελός
επιστήμονας με βίαιες ουλές σε όλο του το πρόσωπό από την παιδική του ηλικία
ως αντικείμενο δοκιμής για τον πατέρα του, τον οποίο η Bella αναφέρει ως
"Θεό"(God), θέλει να την κρύψει μακριά από τον κόσμο και τους πιθανούς κινδύνους. Ο τρομοκρατημένος μαθητής του Max
McCandles (Ramy Youssef), που επιστρατεύτηκε για να μελετήσει τη Bella,
θέλει να την κάνει γυναίκα του. Και ο δανδής δικηγόρος Duncan Wedderburn, ο πρώτος της εραστής, βλέπει μια σεξουαλική κούκλα,
τόσο άγρια και περιπετειώδη όσο αυτός, έτοιμη να αποδράσει από την
καθωσπρέπει κοινωνία της εποχής, που όπως αναφέρεται σε πολλά σημεία της
ταινίας «είναι βαρετή και καταστρέφει την ψυχή». Όλοι υποθέτουν ότι η Bella
δεν θα είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα. Και όλοι κάνουν λάθος!
"If I know the world, I can improve."
Η Bella κινείται σαν κούκλα που δεν έχει καταλάβει ακόμα ότι έχει
αρθρώσεις και μιλάει με ημιτελείς, παιδικές προτάσεις. Όχι τόσο σαν ένα
μικρό παιδί, αλλά σαν μαριονέτα. Και η Bella εξελίσσεται γρήγορα. Μαθαίνει
να περπατάει και να μιλάει, να σκέφτεται, να αυνανίζεται, να χορεύει, να
διαβάζει και να φιλοσοφεί για τις ανισότητες της κοινωνίας, τα θέματα της
πατριαρχίας και της γυναικείας καταπίεσης, των ανθρώπινων σχέσεων, της
σεξουαλικής απελευθέρωσης. Δεν της περνάει από το μυαλό να μην κάνει, ή να
μην πει, ακριβώς αυτό που της αρέσει ή σκέφτεται. Και η εξέλιξή της είναι
κατάλληλα ακατάστατη. Ξεκινάει μια οδύσσεια εξερεύνησης της ταυτότητάς
της, πηγαίνοντάς την στην Πορτογαλία, την Αλεξάνδρεια και το Παρίσι.
Έρχεται αντιμέτωπη με την κυνικότητα και τη βαναυσότητα της κοινωνίας,
ανακαλύπτει την "ιδιόμορφη ασθένεια" του χρήματος και προσπαθεί να μάθει
τον κόσμο.
"Πρέπει να ζήσουμε τα πάντα, όχι μόνο τα καλά, αλλά την υποβάθμιση, τη
φρίκη, τη θλίψη… Τότε μπορούμε να γνωρίσουμε τον κόσμο. Και όταν γνωρίζουμε
τον κόσμο, ο κόσμος είναι δικός μας."
"We’re our own means of production."
Είναι ένας βικτωριανός εφιάλτης ή άλλες στιγμές ένα όνειρο, αναμφίβολα όμως
είναι μια από τις πιο πολυτελείς οπτικές απολαύσεις της χρονιάς, με την Emma
Stone στην πιο πλούσια και ενδιαφέρουσα ερμηνεία της.
"I have adventured it and found nothing but sugar and violence. It is
most charming."
Ο Λάνθιμος χρησιμοποιεί ξανά τον φακό fisheye, όπως και στο "The Favourite"
για να μας βάλει σκόπιμα σε αυτόν τον αποπροσανατολιστικό κόσμο. Οι υπέροχες
εικόνες αλλάζουν από το ασπρόμαυρο, σε μια εξωπραγματική παλέτα χρωμάτων,
που ανθίζει ακριβώς καθώς επεκτείνεται και η κοινωνική και πνευματική παλέτα
της Bella. Η οπτική της είναι ένα ονειρικό τοπίο, με ψυχεδελικούς ουρανούς.
Ωστόσο, ο Λάνθιμος πάλι με κάποιο τρόπο βρίσκει μια παράλογη γραμμή για να
εστιάσει στην ουσία, δείχνοντας την αγάπη του προς το γυναικείο φύλο σε μια
ανορθόδοξη περιπέτεια ενηλικίωσης, και δίνει στη Bella την ανεξαρτησία της
και μαζί με αυτό, ένα αίσιο τέλος.
Η ταινία βραβεύτηκε με Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας, έχει ήδη 7 υποψηφιότητες για Χρυσές Σφαίρες και όσο για τα Όσκαρ, αναμένουμε να έχει τη δυναμική που της αξίζει.
"It is your body, Bella Baxter. Yours to use freely."
Μένει στην Πετρούπολη και είναι μέλος της Κινηματογραφικής Λέσχης από
το 2011. Ασχολείται με τα οικονομικά και το χορό. Στον ελεύθερο χρόνο της κάνει γιόγκα, διαβάζει βιβλία και βλέπει
πολλές ταινίες και ξένες σειρές.
Η Κινηματογραφική Λέσχη του Δήμου Πετρούπολης είναι μία ομάδα εθελοντών, που δραστηριοποιείται από το 1989, με σκοπό την διοργάνωση κινηματογραφικών προβολών και τη διαμόρφωση του προγράμματος των ταινιών που προβάλλονται κάθε χρόνο στο Θερινό και τον Χειμερινό Κινηματογράφο του Δήμου Πετρούπολης. Προγραμματίζονται προβολές με γνώμονα την πιο αντιπροσωπευτική και πληρέστερη παρουσίαση ταινιών από το σύγχρονο Ελληνικό και Ευρωπαϊκό και Αμερικανικό Κινηματογράφο, τα νέα ρεύματα της παγκόσμιας κινηματογραφικής τέχνης και τις βραβευμένες ταινίες από τα διεθνή φεστιβάλ.